Հրանտ Մաթևոսյանը ծնվել է Ալավերդի-Թումանյանի շրջանի Ահնիձոր գյուղում։
Սովորել
է
գյուղի
դպրոցում,
ապա
կրթությունը
շարունակել
է
Կիրովականի
(այժմ
Վանաձոր)
մանկավարժական
ուսումնարանում։
1952 թվականից
տեղափոխվել
է
Երևան։
1955-1958 թվականներին
աշխատել
է
որպես
լինոտիպիստ
Երևանի
N2 տպարանում։
1958-1962 թվականներին
սովորել
է
Երևանի Խաչատուր Աբովյանի
անվան
մանկավարժական
ինստիտուտի
պատմալեզվագրական
ֆակուլտետում
և
ուսմանը
զուգահեռ
որպես
սրբագրիչ
աշխատել
է
«Սովետական
գրականություն»
ամսագրում
ու Գրական թերթում։
Մաթևոսյանը իր ստեղծագործական ուղին սկսել
է
«Ահնիձոր»
ակնարկով,
որ
հետագայում
գտնում
է
լայն
արձագանք
հասարակական
տարբեր
շերտերում
և
հաստատում
Մաթևոսյանի
դերը
հայ
գրականության
մեջ:
Մաթևոսյանը
նկարագրում
էր
ժամանակակից
գյուղի
և
գյուղացու
ծանր
վիճակը։
Մաթևոսյանի
հետագա
ստեղծագործությունները
կապված
են
գյուղի
և
գյուղական
կյանքի
հետ:
Այդպիսիք
են
<<Գոմեշը>>,
Երկրի
ջիղը>>,
<<Խումհարը>>:
Աշնան արև
Հրանտ Մաթևոսյանի
տաղանդի
ապացույցը
<<Աշնան
արև>>
վիպակն
է,
որը
նախ
լույս
տեսավ
<<Երկրի
ջիղը>>,
ապա
ռուսերեն՝<<Մայրը
գնում
է
որդուն ամուսնացնելու>> վերնագրով:
Այս վիպակի
սյուժեն չունի
շատ
զարգացումներ,
սյուժեի
հիմքում
ընկած
է
գյուղացի
կնոջ՝
Աղունի
Երևան
գնալու պատրաստության ընթացքը, ով ուզում
է
գնալ
Երևանում
ապրող
լրագրող
որդուն
Արմենակին
տեսության,
ով
պատրաստվում
է
ամուսնանալ
քաղաքի
աղջկա
հետ:
Աղունը
կապել
է
մի
հսկայական
բեռ,
որտեղ
հավաքել
է
իր ազնիվ աշխատանքով ստեղծած գյուղական բարիքները: Վիպակի կառուցվածքը հնարավորություն է տալիս
հերոսուհուն
վերհիշելու
իր
դժվար
կյանքը
և
վերապրելու
այն:
«Աշնան արև» վիպակում Աղունի հիշողությունների մեջ հառնում է ոչ միայն հայ կնոջ անցած տառապալից ուղու, այլև մի քանի տասնամյակների հայ գյուղի ու գյուղացու պատմությունը: Ընթերցողի
առջև
պատկերվում է Աղունի ամբողջ կյանքը, և նրա խոսքով
պատկերվում
են
գյուղական
բարքերը
և
գյուղացիների
հոգեբանությունը:
Աղունը
գյուղաբնակ
կին
է,
սակայն
նա
արմատներով
գյուղից
չէ,
ու
թեև
նա
երկար
տարիներ
ապրում
է
գյուղում, բայց ունի լավ ապրելու
ձգտումներ
և
կարծում
է
որ
գյում
էլ
կյանքը
պետք
է
ապրել
արժանավայել:
Նա
տեսել
է
գյուղական
ծանր
կյանք,
ապրել
է
մեծ
ընտանիքում՝
որտեղ
ապրում
են
մեկը
բոլորի,
բոլորը
մեկի
սկզբունքներով: Աղունը
երազել է իր առանձին տունը ունենալ և հասել է դրան իր և ամուսնու աշխատանքով: Նա շատ առաջադեմ
կին
է
և
ցանկանում
է,
որ
իր
որդիները
հատկապես
լրագրող Արմենակը ապրի ավելի լավ պայմաններում, ունենա լավ տուն,
ընտանիք
և
իր
հացը
վաստակի
ոչ
գիշեր
ու
զոր
աշխատելով:
Աղունը
շատ
աշխատասեր
կին
է,
ունենալով
իր
կողքին
իր
կարծքով
թեև
բարի,
բայց
շատ
<<միամիտ>>
ամուսին՝
նա
ստեղծել
է
իր
տունը,
տնտեսությունը,
որդիներին
ուսման
է
տվել
և նույնիսկ պատրաստվում է օգնել նրան քաղաքում ապրելու համար:
Նա
չի
դժգոհում
իր
աշխատանքից
և
ասում
է
<<տառապանքը
մարդու
համար
է,
բայց
մարդու
տառապանքն
է
մարդու
համար…>>:Նրա կյանքը
լարված
պայքար
է,
որում
ապրելով
նա
կորցրել
է
սիրելու
և
սիրվելու
ձգտումը:
Նա
գեղեցիկ
է
եղել,
բայց նրան դավաճանել են:
Նրա
մեջ
մահացել
է
կինը,
հնազանդությունը,
զիջողականությունը, նա ճշմարտախոս
է,
սրախոս,
գործունյա,
համառ
և
այս
գծերը
նա
արդարացնում
է
նրանով
, որ
<< Աստված
որ
մի
քանի
անհասկացող
է
ստեղծում՝
կողքներին
մի
հատ
էլ
հասկացող
է
ստեղծում,
որ
անհասկացողներին
գելը
չուտի…>>:
Այստեղ
նա
իրեն
է
համարում ուժեղ մարդ և իր վրա
է
վերցնում
բոլորին
թելադրելու,
խելք
սովորեցնելու
պարտականությունը:
Աղունին
չեն
սիրում շրջապատում, հարևանուհին՝Փիլոյի Արուսը նկատում
է
<<Քո
լեզուն,
քո
թշնամին
է>>,
իսկ
Աղունը
գիտակցում
է,
բայց
շարունակում
է
ապրել
նույն
ձևով,
նա
չի
աշխատում
դուր
գալ
մարդկանց,
նա
այնպիսին
է,
ինչպիսին
որ
կա՝
ճակատին
ասող
և
պահանջող:
Բայց
և
նաև
ունի
իր
ունացածից
բաժանելու
հատկություններ,
ստեղծում
է
բոլորի
համար:
Սիմոնը՝
Աղունի
ամուսինը, խեղճ է, և նրա խոսքը ոչ ոք չի լսում:
Նա
կանգնած
է
խեղճի
կողքին
և
հուսալի
ապավեն
է
բոլորի
համար:
Հարևանուհին ասում է՝ << Ապրուստի գլուխն
էլ
հողեմ,
կարևորը
մարդուս
առողջությունն
է
և
ուրախությունը,
քանզի
մարդս
ծաղիկ
չի,
մի
անգամ
է
լինում
ու,
էս
մե՛ծ
հավիտենականության
մեջ,
էլ
չի՛
լինում,
չի՛
կրկնվում…>>:Այս խոսքերով Հրանտ Մաթևոսյանը
ցանկանում
է
Աղունի
կերպարին
հակադրել
Փիլոյի
Արուսի կերպարը , ով կարծում է որ <<Ամեն մարդ էնքան է ապրում՝ ինչքան ինքն է ուզում…>>, և կյանքը պետք է վայելել և << Աստծու
այս
տխուր
աշխարհում
բոլորն
են
արժանի
սիրվելու>>:
Իսկ
Աղունը
ապրում
է
ոչ
իր
համար,
այլ
ուրիշների,
և
ն
ա իր կյանքով կարծես ուզում է վրեժ լուծել իրեն ժամանակին քննադատողներից: Աղունը ասում
է՝
<<Մարդ
ու
անասուն
իրարից
հիշողությունով
են
ջոկվում,
ես
հիշողություն
ունեմ…>>:
Չի կարելի
ասել,
թե
Հրանտ
Մաթևոսյանի հոգուն մոտ է ավելի շատ ստեղծող, աշխատող, խելացի, տոկուն, բայց և նաև
շատ
հողեղեն
Աղունի
կերպարը,
թե
ընտանեկան
կյանքի հոգեկան անդորությունը մաքուր ու բարևեկեցիկ կենցաղից գնահատող
Փիլոյի
Արուսի,
սկեսուր
Արուսի
և
ամուսին
Սիմոնի
կերպարները:
Ես
կընտրեի
նրանց
ոսկե
միջինը:
որդիներին ուսման է տվել և նույնիսկ պատրաստվում է օգնել նրան քաղաքում ապրելու համար:
ReplyDeleteՔանի՞ որդի ուներ քաղաքում կրթություն ստացող։