Նաիրի Զարյանի անունը հաճախ է հանդիպում անցած դարի
30-ականների դատապարտվածների գործերում: Շատերն են նրան մեղադրում այն օրերի ողբերգական դեպքերին մասնակցության մեջ: Նա նաև խորհրդային
գրականության լավագույն ներկայացուցիչներից էր, ով պարգեվատրվել
է պետական շատ պարգևներով:
Սակյան
նրա արվեստը շատ հակասական է՝ պրոլետարական գրողից մինչև գրական, հայրենասիրական մեծ արժեք ստեղծող գրող:
Հայաստան Եղիազարյան, նույն ինքը Նաիրի Զարյանը ծնունդով
Վանեցի էր,Նա ծնվել է 1900թվականին, այդ օրերին Վանեցինները հույս էին փայփայում.որ
մի օր Վանը Ռուսաստանի օգնությամբ կազատագրվի
Թուրքական լծից և կմիանա Հայաստանին և դրա
համար նրա անվանում են Հայաստան:Հետագայում մտածելով,որ Հայաստան անունը շատ բարձրակոչ
է նա հանդես է գալիս Նաիրի անվանումով: Դեռ վաղ մանկուց նա տեսնում է սով,գաղթ, ընչաքաղցություն: Գուրգեն
Մահարին, ով Նաիրի Զարյանի հետ եղել է Դիլիջանի որբանացում, գրում է, որ նա դեռ պատանի
տարիքից շատ բարդույթավորված էր իր արտաքինով, ուստի նրա առաջին բանաստեղծոթւյունները
եղել են անպատասխան սիրո թեմաներով: Այդ օրերին Չարենցը, ով որպես հասարակ դաստիրակ աշխատում
էր որբանոցում, կարդալով Հայաստան Եղիազարյանի
բանաստեղծոթւյունները, կնքում է նրա նոր գրական անվանումը Նաիրի Զարյան: Հենց որբանոցում
անցկացրած տարիների հուշերով Զարյանը գրեց <<Պարոն Պետրոսն ու իր նախարարները>> վիպակը, որտեղ
մանրամասը նկարագրում է այն ժամանակի որբանոցների աղքատ վիճակը, կիսանգրագետ տնօրենի կանոնները և դրանց պարտադիր կատարումը բոլորի կողմից: Նրա կյանքի գիտակցական շրջանը սկսվում է Հայաստանի խորհրդայնանալուց
հետո,միչև այդ նա խոստովանել է,որ ինքը եղել
է քաղաքականապես շատ անգրագետ: Ավարտել է Երևանի թեմական դպրոցը, 1927 թվականին՝ Երևանի պետական համալսարանի պատմագրական ֆակուտետը, 1933 թվականին՝ Լենինգրադի
արվեստագիտության պետական ակադեմիայի գրական բաժնի ասպիրանտուրան։ 1951-1958 թթ. եղել է ՀԽՍՀ ԳԽ պատգմավոր, Խաղաղության պաշտպանության հայկական կոմիտեի նախագահ։ 1926-ին լույս է տեսել Զարյանի բանաստեղծությունների առաջին ժողովածուն՝ «Ջրանցքի կապույտ երկրում»։
1920-ական թվականներին գրականության մեջ ձևավորվեց պրոլետարիականությանը
մշակույթը,որի հիմքում բանվորի կուռքի աշխատանքի, սոցիալիստական հասարակարգի կառուցման և գովերգման գաղափարն էր
կոլեկտիվացման աշխատանքային ձևերով: Զարյանի
այդ թեմաներով ստեցծագործություններից էին ,,Ռուշանի քարափը՚,,(1930թ)
պոեմը,
ՙ,,Հացավան,,(1937-1947)վեպը,
,,Հարվածներ,,(1933թ),,,Ամրոց,, «Հրանուշը» (1925), «Նոյեմբերյան օրերին»(1926), ժողովածուները:
Զարյանը,որպես սոցիալիզմի հետևորդ, անմիջապես արձագանքում է կուսակցության կոչերին և իր պարտքն է համարում իր
գրիչը նվիրել կոլտնտեսության ստեղծման,երկրի կառուցման,գյուղացու և բանվորի աշխատանքի
գովերգման գեղարվեստական պատկերմանը:,,Հացավան,, վեպում պատկերված է գյուղի կոլեկտիվացումը,
իհարկե այն արատավոր երևույթը ,որը այն ժամանակ անվանվում էր կուլակաթափություն,երբ
աշխատող հարուստ գյուղացուց վերցնում էին վերջին
ունեցածը և ստիպում հանձնել կոլեկտիվին,աքսորում,Զարյանի ստեղծագործությունում պատկերված է,որպես օրինաչափ իրականություն և դա
էր պահանջում կոմունիստական գաղափարախոսությունը և Զարյանը այդ գաղափարների հետևորդն էր: Թերևս այդ ժամանակակաշրջանը կարելի
է համարել Զարյանի տաղանդի նինջ:
Սակայն Հայրենական Մեծ պատերազմի տարիներին նրա ստեղծագործությունները հայրենասիրական կրակ վառեցին ընթերցողների սրտում, օգնեցին ապրել ու հաղթել թշնամուն։
1941-1945 թվականներին Զարյանը հրատարակեց «Մարտակոչ» (1941), «Շիրակաց հոգով», «Վրեժ» (1942) և «Լսեք դարեր» (1942) ժողովածուները։ Այդ շրջանի գործերից են «Ձայն հայրենական» պոեմը (1943) և «Արա Գեղեցիկ» դիցավիպական ողբերությունը (1944 թ.), որը Ն. Զարյանի գլուխգործն է և հայ գրականության լավագույն երկերից է: Այն պատմում է հայոց
թագավոր Արա Գեղեցիկի և Ասորեստանի թագուհի Շամիրամի պայքարի մասին։ Արա Գեղեցիկը, մերժելով իր հայրենիքը նվաճել ցանկացող Շամիրամի սերը, կռվի է ելնում
նրա բանակի դեմ և հերոսաբար
զոհվում։Հայկական ժողովրդական այս
առասպելը պահպանվել է Մովսես Խորենացու
մշակմամբ և այլ պատմագիրների օրինակներում: Զարյանը կերտել է կերպարներ,որոնք և
ունեն պատմական որոշակիություն,այլև օժտված են մարդկային հոգեբանական
գծերով:Պահպանելով առասպելի պատմությունը,Զարյանը ստեղծել է կերպար-խորհրդանիշներ:
Արա գեղեցիկը հայրենիքի և
հայրենասիրության խորհրդանիշն է, նրա գեղեցկությունը Հայաստանի գեղեցկությունը,
նրա մահը և հարությունը ՝Հայաստանի նոր
վերածնունդը:
Շամիրամը որպես նվաճող
և տիրակալ կնոջ կերպար է, Նա նման
է թշնամու,որը արտաքինից չի ուզում թշնամի երևալ, բայց իրականում ուզում է տիրել և
ենթարկեցնել: Շամիրամը հայերի համար չարի մարմնացումն էր, իսկ Նոււսրդը՝ բարու։ Հակադրելով Հայոց և Ասորեստանի թագուհիներին, հեղինակը ամենից
առաշ
ընդգծում
է
Նուարգի
բարոյական
գերազանցությունը.
Նուարդի՝
Արայի կնոջ կերպարը բարիություն խորհրդանիշն է, որը համեմատվում է Հայ ազգի համբերության և ազնվության
հետ: Այդպես էլ Արան Նվարդին համեմատում է քաղցրախոս Հայոց լեզվի, հայոց քաղցրահամ
խնձորի,հայոց աղբյուրի հետ,այնամենի ինչ թանկ են իր համար: ժողովրդական . պատկհրացմամբ մարդու գեղեցկությունը հոգու գեղեցկությունն է, արարքների գեղեցկությունը, բայց քանի որ Շամի- րամը չարի կրողն է, ապա նա ժողովրդի համար տգեղ է, թեև արտաքնապես գեղեցիկ է։ Ահա թե ինչու «Արա Գեղեցիկում» կարևոր տեղ է հատկացված հայոց թագուհուն, որի կերպարում մարմնավորված են հայ կնոջ ազգային լավագույն գծերը և առաշին հերթին՝ հոգու գեղեցկությունը, որր նրան մոտեցնում է «մեծ մորը»՝ Անահիտ դիցուհուն։ Հոգեկան ծանր դրաման Նուարդն ապրում է արիաբար, առանց ընկճվելու, արժանապատվությամբ ու վեհորեն։ Արայի հետ բարոյական մենամարտում հաղթանակում է նա և ստիպում է Հայոց արքային արտասանելու այն խոսքերը, որոնք արտահայտում են ն. Զարյանի ողբերգության հայրենասիրական պաթոսը,
Բայց իմ սրտում, ինչպես իմ լեոն երում արևակեզ,
Խորունկ արմատ է արձակել Արմավիրի բարդին։
Եվ փոխարեն անմահություն անգամ առաջարկես,
Ես չեմ նվաստացնի իմ Նուարդին:
Զարյանի դրամատիկական երկերից ուշագրավ են «Աղբյուրի մոտ» (1948) և «Փորձադաշտ» (1950) կատակերգությունները, որոնք գրված են ետպատերազմյան տարիներին։ Նրա ճանաչված գործերից է նաև «Հայերեն» բանաստեղծությունը գրված հայրենասիրական զգացումով։
No comments:
Post a Comment