Կարդալով
Գրիգոր Զոհրապի «Փոստալ» և «Մագթաղինե» նովելները
Գրիգոր Զոհրապը իր նովելներում ներկայացնում
է կանացի ամենատարբեր կերպարներ` կերպարի հիմքում դնելով կանացի բարոյականության և
արժեհամակարգի դրսևորումները: Իր նովելներում Զոհրապը անընդհատ համեմատում է հասարակության
կողմից անարգվող կանանց, բարոյական կնոջ դիմակի տակ թաքնվողների հետ և միշտ նովելի
վերջնական ասելիքը տանում է նրան, որ վերջիններս իրականում առավել անբարոյական են, քան
օրինակ «փոստալի» նման «փոստալները»: Իրականում Զոհրապի «կանայք» իրար նման են, բոլորն
էլ դժբախտ են, ամեն մեկը յուրովի, սակայն նրանցից քչերն են գիտակցում իրենց սեփական
վիշտը: Զոհրապը ներկայացնում է կանանց, որոնք հանգամանքների բերումով հայտնվել են որոշակի
միջավայրում, և թե ինչպես են նրանք վարվում ստեղծված իրավիճակում: Զոհրապը արդարացնում
է նրանց, որոնց սովորաբար դատապարտում են, այդպիսով ստեղծելով նոր մտածողություն, նոր
արժեհամակարգ:
Տիգրանուհի-Զոհրապի նովելներից ամենադրամատիկի գլխավոր հերոսը` փոտալը:
Կանացի անսպառ քնքշանքով և գեղեցկությամբ օժտված Տիգրանուհին հաշմանդամ ամուսնուն խնամելու
համար գալիս է քաղաք աշխատելու, ի վերջո դառնալով հարուստ կնոջ`Սուրբիկ հանումի պլանների
զոհ: Նա աշխատանքի է ընդունվում Սուրբիկ հանումի տանը, ով իր երես առած որդուն զբաղեցնելու
համար օգտագործում է Տիգրանուհուն, վերջում նրան փոստալ (անբարոյական) կոչում, դուրս հանում տանից, ուրանում թոռանը: Այդտեղից
սկսվում է Տիգրանուհու հոգեկան տանջանքները, հասարակության աչքին դառնալով իբրև բարոյազրկված,
մենակ կին: Տիգրանուհու դաժան կյանքը էլ ավելի դժվար է դառնում, երբ մահանում է իր
տղան և գեղեցիկ կնոջ կյանքի միակ իմաստը դառնում է որդու գերեզմանը: Եվ ամեն անգամ,
երբ այցելում էր որդու շիրմին, օրհնել էր տալիս որդու գերեզմանը, ժամեր էր անցկացնում
այդտեղ և վերադառնում` երջանկացած, ուրախացած: (-Հանը՛մ,
զավկիս գացի): Տիգրանուհու ողջ կերպարը ինձ համար առաջին հերթին մայրական սիրո տեսակ է, թե ինչ
անձնազոհությամբ և նվիրվածությամբ է սիրում մայրը իր զավակին, թե ինչպես է սքում որդու
կորուստը: Նա մոր կերպար էր:
Սուրբիկ հանում-Սուրբիկ հանումը անհոգի էր, չար, կեղծ ու դաժան, «սուրբիկ»
իր ողջ բնույթով: Նա այն կանանցից է, որոնք հասարակության մեջ իրենց սուրբ են հռչակում,
իրենց թույլ են տալիս քննարկել ու քննադատել մարդկանց բարոյականությունը: Նա արժեքներ
չունեցող մարդ էր, նրա համար կինը, նրա զգացմունքները և անգամ իր թոռը ոչինչ էին, և
նա հանուն իր «սուրբիկ»-ի կոչման, պատրաստ էր դժբախտացնել ու անարգել մարդկանց:
Հաճի Տյուրիկ-Դարձյալ կեղծ սրբացված կին, ինչպես Սուրբիկ հանումը: Ընդհանուր
առմամբ Հաճի Տյուրիկը և Սուրբիկ Հանումը իրար շատ նման հերոսներ էին, տարբերությունը
միայն վերջիններիս սոցիալական դիրքն էր, որով Հաճի Տյուրիկը ցածր է Սուրբիկ հանումից:
Նա խելացի կնոջ կերպար էր, ով իր հնարամատությամբ հասել էր հաճի կոչմանը (Հաճի Տյուրիկ,
որ ան ատեն դեռ Երուսաղեմ գացած չըլլալուն համար՝ հաճի չէր):
Մաղգթաղինե-«Մագթաղինե» նովելի հերոսուհին, ում պայմանականորեն Մագթաղինե
եմ կոչում (Զոհրապը նրան չի անվանել) մարմնավաճառ
էր: 16տարեկան աղջիկ, ով վերցրել էր իր որբ ընտանիքին պահելու պարտականությունը: Աստվածավախ
էր, գիտեր, որ ֆիզիկապես մեղք է գործում, սակայն ներքուստ հանգիստ էր, գուցե նաև հպարտ,
որովհետև կարողանում էր ապահովել իր սիրելիներին հասարակության կողմից խարազանվելու
գնով: Մագթաղինեն պարզ էր, այն էր, ինչ կար, իրեն սուրբ չէր հռչակում, բայց գիտեր,
որ այն, ինչ ստիպված է անել, ավելի վեհ գործի համար է: Նա ինքնազոհ էր, ծայրաստիճան
նվիրվող, իր անձը չէր կարևորում, իրեն գործիք էր համարում, ու ինքն իրենով, իր գնով
ուզում էր փրկել հարազատաներին: Նա անբարոյական չէր, ի վերջո մահացավ` չկարողանալով
մինչև վերջ իրականացնել իր առաքելությունը:
Մերի Թելունց
No comments:
Post a Comment