Հայ
նշանավոր բանաստեղծ, արձակագիր, հասարակական գործիչ Ավետիք Իսահակյանը ծնվել է
1875թվականին, Ալեքսանդրապոլ գավառի (այժմյա
Գյումրի) Ղազարապատ
գյուղում: Նախնական կրթությունը
ստացել է Ալեքսանդրապոլի Հառիճի վանքում, հետագայում (1889-1892թթ) շարունակել
կրթությունը Գևորգյան ճեմարանում: 1893թվականին տեղափոխվել է Գերմանիա, որտեղ որպես ազատ ունկնդիր
ընդունվել է Լայպցիգի համալսարանի գրականության և փիլիսոփայության բաժինը: Երկու
տարի Գերմանիայում ապրելուց հետո 1895թվականին Իսահակյանը
վերադարնում է հայրենիք` սկսելով զբաղվել
հասարակական և քաղաքական գործունեությամբ: Լինելով
ՀՅԴ Ալեկսանդրապոլի կոմիտեյի անդամ` նա իր մի խումբ քաղաքական գաղափարակիցների հետ
1896թվականին ձերբակալվում է, և շուրջ մեկ տարի ապրում անազատության մեջ: Ազատումից
հետո նա տեղափոխվում է Բեռլին, ապա վերադառնում Թիֆլիս: 1911-ին մի շարք մտավորականների
հետ նա կրկին ձերբակալվում է. գրեթե նույն ժամանակահատվածում նա գրում է «Աբու-Լալա
Մահարի» պոեմը, որ Իսահակյանի ամենահայտնի ստեղծագործություններից է:
Նախաբան: Բովանդակությունը` համառոտ
Բաղդատի հռչակավոր բանաստեղծը` Աբու-Լալա Մահարին,
երկար տարիներ ապրեց, ապրեց փառքի, հարստության, հարգանքի ու հռչակի մեջ: Ապրեց հոգևոր
և ֆինանսական հարստության մեջ, բայց իր խորաթափանց հոգին չկարողացավ հանդուրժել իրեն
շրջապատող մարդկանց էությունը` կեղծ ու անազնիվ լինելը: Եվ քանի որ կին ու զավակներ
չուներ, իր ողջ ունեցվածքը բաժանեց աղքատներին, վերցրեց ամեն անհրաժեշտը և մի գիշեր,
երբ ողջ Բաղդատը ննջում էր, վերցրեց իր ուղտերի քարավանը, և աննկատ հեռացավ իրեն վայելքներ
ու դատարկություն պատճառող քաղաքից:
«Աբու-Լալա Մահարի» պոեմը ներկայացնում է
մի մարդու հոգեվիճակը, ով կյանքում հասել է բարձրունքի, բայց ժամանակի ընթացքում հասակացել
է, որ այն ինչ իրականում ունի, ոչ այլ ինչ է, քան ժամանակավոր ուրախություն, որ վաղ,
թե ուշ կորցնում է իր արժեքն ու նշանակությունը: Ընկերներ, փառք, պատիվ, սեր, հարստություն,
օրենք, իշխանություն. բոլորը սուտ ու ժամանակավոր են, հորինված ու կեղծ: Երբ գանձեր
ունես, ընկերներդ կողքիդ են, պատվի և հարգանքի ես արժանանում նրանց կողմից: Երբ խոսքդ
նրանց օգտին է, ուրեմն իմաստուն ես, գիտուն ու ճիշտ ես. ասում ես այն, ինչ ուզում են
լսել քեզնից: Մենք ցանկանում ու ողջ կյանքում պայքարում ենք ամբոխի հարգանքն ու մեծարանքը
վաստակելու համար: Ստանալով` երջանկանում ենք, մեզ գնահատված ենք զգում, բայց գիտակից
դառնալով` հասկանում ենք, որ կյանքը ուղղակի գործարք է, որտեղ շահում է նա, ով ավելի
խորամանկ է լինում: Եվ գազաններին ընկեր դառնալը գուցե ավելի լավ է, քան մարդու հետ
սեղան նստելը. գազանները կանխատեսելի են, նրանցից հարվածը սպասելի է, նրանք վնասը բացահայտ
են տալիս. մարդը խորհում ու ավելի հաշվենկատ է գործում (Ես
չեմ կամենա ողջունել մարդկանց, նրանց սեղանից պատառ չեմ
կտրի, գազանների մոտ հացի կնստեմ, ողջույնը կառնեմ բորենիների): Կինը, սերը, զգացմունքները, կապանքներ են, որ չեն թողնում ապրել
ազատ, վայելել միայնակության երջանկությունը: Կնոջ սերը հարաբերական է «Բայց
սերը
կնոջ`
տոչորված
հոգուդ,
աղ
– ջուր
է
տալիս,
որ
միշտ
ծարավնաս», նա սիրում է իրեն սիրողին,
սիրում է տանջել, ու աղ ցանել վերքիդ, հետո աղաջուր է տալիս, որ միշտ կախվածություն
ունենաս իրենից: Ու ստիպում է ապրել երկընտրանքի մեջ. ապրել նրա հետ ու անպատասխան սիրել կամ թողնել ու հեռանալ (Թողել
ենք
այնտեղ
կի՞ն
– աստվածային,
սե՞ր
– երջանկություն,
անհուն
երազա՞նք.-Քայլիր,
կանգ
մի
առ,
թողել
ենք
միայն
շղթա
ու
կապանք,
կեղծիք
ու
պատրանք): Աբու-Լալայի քարավանը շարունակում է իր ճամփան լուսնի շողերով լուսավորվող չքնաղ
աշխարհում, անծայրածիր ու հեքիաթային աշխարհում, որտեղ մենք` մարդիկս, քարավան ենք.
գալիս, անցնում ու գնում ենք, հեքիաթը կրկնվում է յուրաքանչյուրիս համար, բայց մեզնից
հետո աշխարհը փոխվում է: Կոկորդ ենք կրծում, իրար վնասում, ու փչացնում ենք գեղեցիկ
աշխարհը, որ այնքան սիրուն ու ջերմ է: Բայց քարավանները գալիս ու գնում են, մարդիկ
ծնվում ու մեռնում են, բայց աշխարհը կրկին նորովի է դառնում նոր ծնունդի համար, նորովի
ու զերծ նախկին սերունդների պղծությունից, այնքան ժամանակ, մինչև նորածինը դառնում
է աշխարհը պղծողներից մեկը: Աբու-Լալային ինչ-որ ուժ մղում է դեպի հայրենիքը: Սիրտը
ուզում է վերադառնալ, բանականությունը՝ պայքարում
ցանկությունների դեմ, որպեսզի ստիպված չլինի հիասթափվել, դավաճանվել բարեկամների, ընկերների,
սիրելիների կողմից կրկին: Դավաճանում ու ուրանում են բարեկամներն ու թշնամիները. նշանակություն
չունեցող մարդու դավաճանությունը, դավաճանություն չէ` անտարբերություն է:
Տեսակետ
Ավետիք Իսահակյանի «Աբու-Լալա
Մահարի» պոեմը խորը հիասթափություն ապրած մարդու հոգեվիճակ
է, ում, ճակատագրի բերումով, միշտ շրջապատել են անազնիվ ու կեղծ մարդիկ, ինչն էլ դարձել
է «Աբու-Լալա»
հերոսի վստահության կորստի պատճառը: Իհարկե, պոեմի
ասելիքը մեծամասամբ հասկանալի է, սակայն իմ կարծիքով, սխալ է մարդկանց որոշակի խմբի
արատներով բնորոշել ողջ մարդկությունը: Մարդիկ տարբեր են, տարբեր են նրանց արժեհամակարգերը.
ոչ բոլորն են դավաճան, նենգ, ստոր ու շահամոլ: Վատերի կողքին կան նաև ինքնազոհներ,
լավ ընկերներ, բարի ու հոգատար մարդիկ, որոնց արժեքը չէր զգացվի, եթե չլինեին չարերն
ու կեղծավորները: Եթե չլինի վատը, լավը պարզապես տեսանելի չի լինի, որովհետև չի լինի
համեմատության առարկա, որոնք միասին դիտարկելով` կտեսնեք լավը: Նորմալ է, որ կա լավ
ու վատ, կյանքը հենց դրականն ու բացասականն է, արդեն մեզնից է կախված, մեր կյանքում
որը կգերակշռի, ու որ ուղղությամբ կգնա: Երջանկությունը հենց մանրուքներն են, պետք
չէ ժամանակ կորցնել վատի ու այն վատաբանելու վրա` անտեսելով երջանկությունը, և այն
վայելելու պահերը...
Խելոքները կարողանում են մանրուքները տարբերակել կարևորներից,
իսկ ավելի խելոքները հավատացնում են իրենց, որ կյանքը ցանկացած պարագայում մանրուք
է, և դրանցից բողոքելով` իրենք, միևնույն է, ավելի երջանիկ չեն դառնա: Գուցե այդ պատճառով
է, որ խելացի մարդիկ երջանիկ չեն. նրանք չգիտեն գնահատել պահի երջանկությունը: Նրանք
չեն վայելում հաղթանակը, սերը, ուշադրությունը, սիրված լինելը: Կյանքի հանդեպ չափից
շատ պեսիմիստական մոտեցումը ստիպում է լինել միայնակ, հասարակությունից մեկուսացած:
Միայնակությանը վարժվում են, անգամ սկսում են սիրել, բայց հաստատ նրա հետ երջանիկ չեն
լինում: Նույնիսկ Իսահակյանի հերոս` Աբու-Լալան, որ այդքան հիասթափված էր մարդկանցից,
անապատով քայլելիս հետ չէր նայում, որ հանկարծ զգացմունքները չհաղթեն բանականությանը,
ու չստիպեն նրան վերադառնալ: Ինչքան էլ անապատը ու աստղերը սիրուն են, պետք է խոստովանել,
որ մենք մարդ ենք, ու մարդկանց կարիք ունենք: Եթե վատն ենք տեսնում մարդկանց մեջ, պետք
է փորձենք բողոքելու փոխարեն լավը դարձնել նրանց, մեծահոգի լինել թեկուզ մեր անձը նրանց
համար օրինակ դարձնելով: Եթե բոլորը մտածեն, ու վարվեն այդպես, մեր ներքին աշխարհը,
Աստծո ստեղծած աշխարհի պես մաքուր ու լավը կլինի...
Մերի Թելունց
No comments:
Post a Comment