Շուրջ տաս դար առաջ` 1095 թվականին, Սրբազան Հռոմեական կայսրության
(Գերմանիայի, Իտալիայի, Բուգունդիայի թագավորություն) և Ֆրանսիայի թագավորության գլխավոր
դերակատարմամբ տեղի ունեցավ Եվրոպայում` քրիստոնեական պատմության ամենամեծ շարժումը` Խաչակրած
արշավանքը: Մոտ 200 տարի շարունակված արշավանքի նպատակն էր ազատագրել մուսուլմանների
իշխանության տակ գտնվող Սուրբ երկիր` Երուսաղեմը (ներկայիս Իսրայելը), որը գրավված էր
դեռ Արաբական խալիֆայության ժամանակներից:
1118 թվականին խաչակիր ասպետի դիմակի տակ արշավանքներին միացան
այսպես կոչված «մուրացիկ ասպետները», ովքեր Հռոմի Պապի հովանավորությունը վայեյելով` շատ շուտով «մուրացիկ ասպետներից» դարձան տամպլիեռներ: Նրանք չէին ենթակրվում թագավորին,
հաշվետու էին միայն Հռոմի Պապի առջև, ազատված էին բոլոր տեսակի հարկերից և ունենին
ֆինանսական գործունեությամբ զբաղվելու իրավունք: Խաչակրած արշավանքների մասնակիցները`
լինեին նրանք սովորական գյուղացի, ասպետ, թե հոգևորական, ունենում էին որոշակի արժեք
ունեցող իրեր (որով կարելի էր ապրանքափոխանակություն կատարել), որը արշավի ընթացքում
կարող էին կորցնել: Այս խնդիրը կարգավորելու համար տամպլիեռները առաջարկում էին իրենց
«բանկիրային» ծառայությունը. վերցնում էին արշավողի գումարը, փոխարենը տրամադրում էին կտրոն: Կտրոնով
հնարավոր էր ձեռք բերել ցանկացած ապրանք, բայց թե որտեղից` որոշում էին տամպլիեռները:
Կտրոնների վրա կար գրություն, որում նշված էր, թե ինչքանի ապրանք կարելի է ձեռքբերել
կտրոնով, ինչպես նաև կնիք `ասպետի մատնահետքով: Այդպես անվտանգ էին արշավականների միջոցները,
իսկ բարտեր իրականացնելը ավելի հեշտ էր: Իհարկե այս ծառայությունը անվճար չէր, տամպլիեռները
իրենց մատուցած ծառայության համար վերցնում էին կոմիսիոն
վճար, բացի այդ, տամպլիեռական
գանձարան էր ուղղվում մահացած արշավականների միջոցները: Տամպլիեռները մտածում էին նաև
փող չունեցող արշավականների մասին: Նրանք գնում կամ գրավ էին վերցնում ասպետների ֆեոդալական
կալվածքները. նախորոք հաշվարկելով հողի, բերքի և սպասվելիք եկամտի արժեքը, նրանք վճարում էին ասպետին
ընդհանուր գումարի 2/3 մասը: Գումարը տրամադրում էին կտրոնի տեսքով, և նույնիսկ վերցնում
էին լրացուցիչ վճար, կատարված ծառայության դիմաց: Որպեսզի ցույց տան, որ վաշխառու կամ
ուրիշի փողերի հաշվին հարստացող չեն, տամպլիեռները իրենց հաճախորդներից վերցնում էին
ընդհանուր գումարի 10%-ը, մինչդեռ հրեա վաշխառուները գանձում էին 40%-ից ոչ պակաս:
Պապի որոշմամբ ասպետները պարտքը վճարել չկարողանալու դեպքում կարող էին սառեցնել հրեա
պարտատերերի պարտքը, բայց տամպլիեռների պարտքը չվճարելը չէին կարող: Երբեմն ասում են,
որ տամպլիեռների կողմից տրամադրված կտրոնները կարելի է համար առաջին թղթադրամները,
բայց դա այդքան էլ այդպես չէ: Դեռ հին ժամանակներից մարդիկ ապրանքափոխանակություն իրականացնելու
համար ստեղծել էին համընդհանուր արժեքներ, որոնցով հնարավոր կլիներ ձեռք բերել տարբեր
տեսակի ապրանքեր: Տարբեր տարածաշրջաններում այդ ապրանքները տարբեր են, որոշ շրջաներում
ապրանքի գինը որոշվում էր կենդանու մորթով, թանկարժեք քարերով, ոսկով: Վերջապես ստեղծվեցին առաջին
մետաղադրամները, որոնց մաքրությունը որոշելու համար, մարդիկ դրանք տանում էին ոսկերիչների
մոտ, վերջիններս ոսկու փոխարեն տրամադրում էին անդորագրեր: Երբ հաճախորդին պետք էր
գնումներ կատարել նա վերադարձնում էր անդորագիրը, փոխարենը ստանում իր գումարը: Ժամանակի
ընթացքում անդորագրերը մտան շրջանառության մեջ, մարդիկ գնումներ էին կատարում հենց
անդորագրերի միջոցով, իսկ ոսկին մնում էր ոսկերիչների մոտ: Վերջիներս գանձարանի հաշվին
կրկնապատկում էին իրենց միջոցները, ոսկին վարկ տալով մարդկանց, փոխարենը իհարկե տոկոսավճարներ էին ստանում: Բայց ոսկին գանձարանում անսպառ չէր, և ոսկերիչները հնարեցին մի նոր եղանակ,
գանձարանում ոսկու քանակը մեծացնելու համար, խոստանալով ավելի շատ հետ վերադարձնել,
քան տվել է ոսկերիչին ավանդատուն: Այսպես ստեղծվեց «վարկ» և «ավանդ» հասկացողությունները:
Այսպես անդորագրերը դարձան առաջին դրամները, իսկ ոսկերիչները և տամպլիեռներ առաջին
բանկիրները:
Մերի Թելունց
Տես նաև մեդիատնտեսագիտության բլոգում
կարեւոր բաների մասին ես գրել, Մերի ջան։ մնաց՝ տեքստի մեջ առկա սխալներդ ուղղես։ շատ ապրես, մեծ հետաքրքրությամբ կարդացի։
ReplyDeleteՇնորհակալ եմ Պարոն Ղալամքարյան լավ խոսքերի համար: Հաջորդ անգամ ավելի ուշադիր կլինեմ:
ReplyDelete